Dina köpvillkor

KONSUMENTSKYDD
Hilding & co AB (organisationsnummer 556616-2342) med e-handeln MOSAICUM följer bestämmelserna enligt Distans- och hemförsäljningslagen (SFS 2005:59), Konsumentköplagen (SFS 1990:932) och Personuppgiftslagen (SFS 1998:204) för alla köp genom www.mosaicum.se.

KÖPEAVTAL
Efter genomfört köp har du som konsument eller näringsidkare och MOSAICUM ingått ett köpeavtal där de här allmänna villkoren tillämpas. Dessa köpevillkor gäller vid avtalstidpunkten. Köpevillkoren kan komma att uppdateras löpande och blir då gällande för var tid nytt köpeavtal gäller.

ORDERBEKRÄFTELSE
Vid genomförd beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. Orderbekräftelsen är ditt kvitto samt garanti på att ordern har gått igenom, kontrollera din orderbekräftelse så den stämmer. Därför är det viktigt att du uppger rätt e-postadress.

PRISER OCH AVGIFTER
Priserna inkluderar fri frakt när du handlar för över 2000sek (för Sverige) samt 250€ (för Norge, Danmark och Finland) och leverans sker från vårt lager i Sverige. På beställningsvaror och order under fraktfri gräns tillkommer en fraktkostnad. För köp och leveranser av beställningar direkt från våra fabriker (Spanien, Italien, Polen & Frankrike) tillkommer fraktkostnad, all kostnad för lossning vid ankomst, eventuella extrakostnader i det fall leveransen inte kan lossas och mottagas av köparen. Fraktkostnad för ångerrätt, retur eller återköp bekostas av köparen.

OLÖSTA PAKET
Om du inte hämtar ut ditt paket från utlämningsställe (inom 14 dagar) så skickas det tillbaka till oss, därför måste vi fakturera dig respektive fraktbolags ordinariepris på returfrakt. För Sverige gäller maxbelopp på 400kr per olöst 20kg paket/kolli till ombud samt maxbelopp på 700kr per olöst 35kg paket/kolli vid leverans till företagsadress eller hemleverans.

AVTAL MED MINDERÅRIGA
MOSAICUM ingår enbart avtal med myndiga personer (18 år).

LEVERANSER OCH LEVERANSTID
Normal leveranstid är cirka 1–3 arbetsdagar från det att MOSAICUM har bekräftat att din beställning har lämnat vårt lager, det sker via e-post eller sms. Vi skickar inom Sverige, Norge, Danmark samt Finland och använder i första hand PostNord som transportör och där gäller deras, för var tid, gällande villkor. För att ta del av villkor besök www.postnord.se samt https://www.dfds.com/sv-se/juridiskt.

Till vissa orter/länder gäller längre leveranstid, eller gäller endast leverans till ombud, dessa orter/länder kan vara utanför normalt transportnät etc. Om din leverans skulle bli försenad kommer du att kontaktas av vår kundtjänst eller fraktbolag, du har alltid möjlighet att häva köpet ifall leveranstid blir onödigt lång. Vid leverans till företagsadress eller hemleverans så sker detta till port, dörr eller tomtgräns. Försändelsen kontrolleras och kvitteras av dig vid porten, dörr eller tomtgräns och du ansvarar själv för upp- och inbärning.  Chauffören väljer lämpligt lossningsställe om inget annat uppges, exempelvis reception, lastkaj, dörr eller tomtgräns. Adress kan inte ändras i efterhand. Är du inte hemma eller anträffbar vid leverans så skickas dina varor till närmaste ombud eller utlämningsställe och du får ett meddelande när du kan hämta leverans.

I det fall en order överstiger högst tillåten vikt per kolli så packas, fördelas och levereras order i flera paket/kolli.

MOSAICUM förbehåller sig rätten att välja fraktsätt, fraktalternativ, vägar och transportmedel för alla leveranser. Du som kund betalar alla extra utgifter ifall speciellt leveransalternativ önskas.

ÅNGERRÄTT, RETUR & ÅTERKÖP
Enligt distanshandelslagen har du som konsument (detta gäller ej företag) 14 dagars ångerrätt på alla köp. För att Du skall kunna nyttja din ångerrätt, retur och återköp måste Du returnera varor hela, rena, funktionsdugliga, oanvända, i oskadat och fullgott skick samt väl packade i originalförpackning. Varans individuella förpackning, emballage eller etikettmärkning får ej brytas, tas bort eller deformeras för att godkännas.

Skickar du in en Ej godkänd retur så kommer vi återsända varan till dig och debitera dig frakten för detta. Vid nyttjande av ångerrätt, retur och återköp är det Du som står för returkostnaden. Observera att outlösta paket inte omfattas av ångerrätt, retur och återköp.

Är ordern betald kommer du inom trettio (30) dagar få tillbaka pengarna via det betalsätt du valt.

Vi skickar med ett returformulär som du använder om du vill skicka tillbaka varan (har du tappat bort den, kontakta kundtjänst så skickar vi en ny). Returer skall levereras till MOSAICUM (Samhall), Kurödsvägen 9, 451 55 Uddevalla. Retur paket/kolli som levereras via ombud accepteras ej.

SÄRSKILDA VILLKOR
Glasmosaiken ska monteras med de fäst- och fogmassor MOSAICUM tillhandahåller eller likvärdiga, som är anpassade för att fästa och montera glasmosaik. Rekommenderad lägsta kvalité på fästmassa är C2TES1 (cementbaserat bruk) eller D2TE (färdigblandat lim). Fogbruk skall vara finkornig och klara minst 0-2mm fog bredd.

Glasmosaiken är tillverkad av 100% återvunnet material och är ett levande material. Det är normalt förekommande att mosaikbitar i ett mosaikark har olika utseende, nyans och färgton beroende på olika produktionsomgångar etc. Titta igenom din glasmosaik före montering, ta bort oönskade mosaikbitar och byt dem med nya från annat mosaikark, i samma färgton, tills du är nöjd. Du behöver säkerställa att din glasmosaik har samma och lika färgton för den yta/sektion du ska montera. Färgton står angivet på fabrikens kartong. Monteras olika färgtoner bredvid varandra, på samma yta/sektion, kan nyansskillnader förekomma, detta går ej att reklamera. Glasmosaiken levereras på mosaikark och mosaiken är packad i kartonger. Beställningsmängd för glasmosaik är alltid minst 1styck fullt mosaikark.

Alla produkter och installationsmaterial skall användas enligt varje tillverkares anvisningar. Anvisningar framkommer på produktens originalkartonger och dokument, tillgängliga på MOSAICUM webbshop. Saknas och behövs anvisningar eller dokument ber vi er kontakta oss så skickar vi dessa via mejl.

MOSAICUM:s produkter ska inte förvaras med risk för skada, utomhus, i kyla eller på fuktiga platser. MOSAICUM tar inte ansvar för skador orsakade av felaktig lagring.

I händelse av att MOSAICUM accepterar en retur på grund av andra orsaker än tillverkningsfel eller leveransfel, är kunden ansvarig för alla fraktkostnader. MOSAICUM tar inget ansvar för kostnader som uppstår till följd av avbokning av tidigare godkända beställningar. Returer på grund av avvikelser eller tillverkningsfel måste godkännas av MOSAICUM före retur.

Bekräftelsen av varje beställning innebär att klienten uttryckligen underkastar sig domarna och domstolarna i Göteborg, Sverige och avstår från sin egen jurisdiktion.

REKLAMATIONER
När du mottagit din beställning från MOSAICUM ska du kontrollera att du har fått rätt varor, färg, mängd och samma färgton på din glasmosaik etc. Har du upptäckt fel eller skador på någon av dina produkter har du möjlighet att reklamera. Reklamation ska ske inom 3 dagar från att du mottagit dina varor. Reklamation skickas till MOSAICUM:s kundtjänst på support@mosaicum.se där du erhåller information om hur din reklamation ska hanteras samt hur du ska returnera produkten. För att möjliggöra en reklamation behöver du kunna påvisa ditt köp. Det är därför viktigt att du sparar din betalningsbekräftelse och betalningsreferens som kvitto på ditt köp. Vi ersätter alltid våra fraktkostnader ni betalt för era produkter i samband med godkänd reklamation.

Vi följer Konsumentköplagen och reklamationsrätten omfattar ursprungliga fel, inte fel som uppkommit vid slitage, fel åsamkade av fel användning, normalt slitage, underhåll av produkt, inkorrekt montering, installation eller brukande av produkter.

Material som är använt, monterat, installerat eller förbrukat går ej heller att reklamera. Inga övriga anspråk accepteras för material som redan är installerat. Det är därför viktigt för dig som köpare, att före montering, installation och användande av produkterna, säkerställa att ditt köpta material och produkter fungerar, kan och är lämpliga att montera, använda eller bruka där du har avsikt för detta. Rådfråga hantverkare, läs noggrant produkternas manualer och beskrivningar så du är säker på att ditt köpta material och produkter fungerar för ditt ändamål och på de ytor där de ska användas.

Beträffande reklamation på redan monterat och installerat material får inga ändringar eller rivning göras innan vårt tekniska team besöker och inspekterar materialet, montering, installation och byggkonstruktion eller utan skriftligt tillstånd från MOSAICUM. Du som kund avsäger dig all reklamationsrätt ifall du ändrar eller river redan installerat material.

MOSAICUM ersätter inga extrakostnader, avgifter eller skador m.m. som uppstår för kund eller tredje part i de fall leveranser inte kommer fram i tid, blivit skadat i transporter eller under logistikhantering etc. Inga övriga kostnader ersättes, som expressfrakter, plock, pack, väntetid, övriga kostnader för tredje part, arbetskostnader eller andra extraavgifter m.m.

MOSAICUM förbehåller sig att i första hand avhjälpa felet, i andra hand omleverans av varan och i sista hand återbetalning. Skickar du tillbaks en Ej anmäld eller Ej godkänd reklamation så kommer vi återsända varan till dig och debitera dig frakten för detta.

TRANSPORTSKADA
När du mottagit din beställning från MOSAICUM ska du kontrollera att leverans inte är transport skadad. Om dina produkter har skadats i transporten skall du reklamera detta till oss inom 3 dagar. Reklamera transportskada omgående och på plats till transportör och begär kvittens av denna reklamation på fraktsedel från transportör. Krav på produktfel, skada eller förseningar måste göras till MOSAICUM innan returleverans accepteras, även om transport betalas av MOSAICUM. I detta krav ska transportörens kvittens på fraktsedel bifogas. 

SÄKERHET
Vi samarbetar enbart med välkända leverantörer av kort- samt fakturabetalningar som uppfyller kraven för PCI DSS och följer alla de krav som finns gällande säkerhet vid betalningar och hantering av personuppgifter över internet. Vi sparar inga kortuppgifter och alla dina uppgifter är krypterade.

FORCE MAJEURE
I händelse av omständigheter som står utanför MOSAICUM skäliga kontroll, exempelvis vid händelse av ändrad lagstiftning, myndighetsåtgärder, strejk, krig, pandemi, blockad, sabotage, terrorism, brand, översvämning, naturkatastrof, eller liknande händelser ska MOSAICUM förpliktelse att fullgöra köpeavtalet skjutas upp så länge omständigheten råder.

FAKTURA OCH BETALNING
När du handlar väljer du mellan direktbetalning genom din bank, Payson Faktura, kortbetalning med ett bank- eller kreditkort som är anslutet till Mastercard/Visa, swish eller PayPal. Samtliga betalningar är enkla alternativ och hanteras av våra samarbetspartner för att garantera en snabb och säker betalning. Våra samarbetspartner sköter alla dina frågor angående din betalning. Vänd dig därför direkt till Payson, MasterCard/Visa, swish eller PayPal med frågor som rör din betalning eller faktura.

Vi erbjuder betalsättet ”Payson Faktura” i samarbete med Payson AB. Har du valt att betala med faktura skickas den till din e-postadress, därför är det viktigt att du uppger rätt e-postadress. Betalningstid för privatkonsument är 14 dagar, för företag 30 dagar, vid fakturaköp tillkommer en expeditionsavgift. Betalningspåminnelse skickas vid försenad betalning varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 60kr tillkommer. Dröjsmålsränta debiteras med 6% per månad från fakturans förfallodag. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om för närvarande 180kr tillkommer. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet. Vid betalning med PaysonFaktura kommer fakturan att pantsättas till Payson och därefter till SVEA Ekonomi AB, 556489-2924. Villkor för Payson finner ni på https://www.payson.se/sv/anvandarvillkor/.

Vid eventuell retur återbetalas pengarna till ditt bankkonto alternativt till ditt bank- eller kreditkort du använde vid betalningen, till swish eller PayPal. Kostnader för frakt och eventuella betalningsavgifter tillkommer. Vid retur återbetalas inte frakt- och betalningsavgifter. Du som kund äger inte materialet förrän allt material är betalt.

NÖJD KUND
Vi vill ha nöjda kunder som älskar våra produkter lika mycket som vi gör. Ring oss gärna om du har några frågor eller fundering kring skötsel, funktioner, önskar råd om användning eller vill dela med dig om din glädje för ett lyckat byggprojekt!


Tack för att du handlar hos oss!
Sweden, 2021-01-25
MOSAICUM